Metodele de predare sunt o bataie de cap. Nu ar ridica probleme daca nu ar exista inclinatia de a fi rigizi in modul in care intelegem intreg procesul de educatie. In mai multe discutii si lecturi despre sistemul de invatamant romanesc, despre sistemul de invatare / predare, despre eficienta acestora am regasit ideea aceasta: daca cei carora li se preda (in oricare context) cunosc faptele dar nu le pot folosi si nici nu pot aplica principiile este foarte posibil ca totul sa fi fost fara rezultat.
Bruce Wilkinson, autor si profesor crestin, spune ca
…Utilizarea independenta este adevaratul scop al intregului proces de invatare. Si-a insusit materia atat de bine incat sa nu poata sa n-o foloseasca in propria viata? — Cele 7 legi ale invatarii, p. 215, ed. Logos, 2011
Astfel, pentru a atinge telul de mai sus, trebuie puse in aplicare mai multe metode si unelte de predare.
Iata mai jos o ilustratie graitoare…
Doi copii merg la pescuit. Sunt incantati de acest moment, pentru ca este prim adata cand fac acest lucru si se simt pregatiti sa invete cum sa pescuiasca cat mai multi pesti. Paul isi pregateste trusa, printre care isi cauta si niste rame bune, pentru a putea prinde pesti cat mai buni si mai multi. Raul este gata si el. Totusi, el spune ca nu va face niciodata asta. Cum sa omoare acele rame. Carligul stralucitor va fi deajuns ca sa atraga pestii. Va cumpara cel mai bun carlig. Cand ajung amandoi sa puna unditele in lac, dupa un timp, Paul incepe sa prinda pesti. Si e atat de bucuros! Raul, insa, nu prinde nimic. Crede ca undita lui nu e norocoasa. Paul ii spune sa puna totusi rame, ca sigur asta e problema. Raul repeta ca el nu face asa ceva. Isi va muta, se gandi el, langa Paul, ca poate acolo e locul in care pestii trag. Bineinteles, experienta se repeta, Raul neprinzand nimic. Morala acestei istorioare este ca atunci cand venim in fata copiilor / elevilor nu ne putem astepta ca ei sa vina deja cu dorinta uriasa de a invata despre cutare sau cutare; ei nu isi petrec toata ziua gandindu-se ca vor ajunge la clasa si vor invata despre una sau alta. Pestii nu sunt atrasi de carligele goale – nici copiii / elevii nu sunt atrasi de continutul pur. Este de datoria noastra, a invatatorilor, de a le starni interesul si dorinta de a invata si sa reuseasca sa aplice lectia pentru viata lor, folosind metodele de predare potrivite.
Bruce Wilkinson sugereaza urmatoarele metodele de predare:
- Reprezentati datele printr-o imagine
- Expuneti faptele printr-o povestire
- Imprimati faptele cu ajutorul scenetelor
- Evidentiati faptele prin muzica
- Rezumati faptele folosind grafice si scheme
Inainte ca elevii, studentii sau copiii de la grupa sa ajunga sa aplice principii in viata lor ei trebuie sa auda despre ele, sa le inteleaga si sa-si aduca aminte de ele. Uitarea este virusul care ucide cel mai tare si cel mai repede. Asigurati-va ca nu aveti rolul de transmitator de informatii, ci de formator!
Pentru mai multe informatii despre acest subiect va recomandam cateva carti foarte bune:
Cele 7 legi ale invatarii
Mai multe detalii despre carte gasesti AICI.
Predarea care schimba vieti.
Mai multe detalii despre carte gasesti AICI.